Jesteś tu
Strona domowa > Odżywianie > Pełne ziarno dla komfortu małego brzuszka!

Pełne ziarno dla komfortu małego brzuszka!

Coraz więcej mówi się o błonniku pokarmowym w diecie dziecka. Dietetycy i żywieniowcy zwracają szczególną uwagę na jego dobroczynne właściwości, a producenci dbają, aby ich produkty zawierały ten cenny składnik pokarmowy. Czym jest błonnik i jak działa na organizm dziecka?
Błonnik pokarmowy to nic innego, jak części roślin, które nie są trawione, ani wchłaniane w przewodzie pokarmowym człowieka. Z uwagi na wielokierunkowy charakter działania, błonnik pokarmowy stanowi bardzo cenny składnik codziennej diety małego dziecka.
Czy wiesz, że błonnik…

Stabilizuje poziom glukozy we krwi

Błonnik ogranicza wchłanianie glukozy do krwi, co zmniejsza wydzielanie insuliny. Dzięki temu pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru w organizmie. Ponadto włókno pokarmowe obniża poziom hormonów, które regulują wydzielanie insuliny. Zapewnia to utrzymanie względnie stałego poziomu stężenia glukozy we krwi, co chroni organizm dziecka przed pojawianiem się wzmożonego apetytu i ułatwia ograniczenie ilości słodyczy spożywanych przez maluszka.

Zapobiega zaparciom

Włókno pokarmowe, choć nie dostarcza organizmowi składników odżywczych, ma pozytywny wpływ na poszczególne części przewodu pokarmowego. Wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i ułatwia maluchowi wypróżnianie. Błonnik korzystnie wpływa na perystaltykę jelit, co sprzyja utrzymaniu układu pokarmowego w dobrej kondycji. W ten sposób zapobiega występowaniu zaparć i sprzyja regularnemu wypróżnianiu. Tym samym ułatwia rodzicom przeprowadzenie treningu czystości, czyli zachęcania dziecka do korzystania z nocnika.

Oczyszcza organizm z toksyn

Błonnik pokarmowy niekiedy określa się mianem „miotełki w jelitach”. Charakteryzuje go bowiem zdolność neutralizowania szkodliwych produktów przemiany materii. Dzięki działaniu błonnika szkodliwe substancje są bezpiecznie eliminowane z organizmu dziecka.

CZYTAJ TAKŻE:   Żywienie dzieci w przedszkolu - na co zwrócić uwagę?

Poprawia gospodarkę lipidową

Błonnik wpływa też pozytywnie na układ krążenia. Ograniczając wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów przeciwdziała powstawaniu niekorzystnych zmian w naczyniach krwionośnych i sprawia, że mają one lepszą przepustowość.

Zmniejsza apetyt

Wchłaniając wodę błonnik pęcznieje w żołądku, przez co minimalizuje odczuwanie głodu u dziecka oraz opóźnia moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek. Takie „sycące” działanie błonnika wspomaga walkę z nadwagą i otyłością u dzieci.

Wspiera działanie układu odpornościowego

Niektóre odmiany błonnika pokarmowego stanowią pożywkę do rozwoju prawidłowej mikroflory jelitowej. Zabezpiecza ona organizm dziecka przed rozwojem bakterii chorobotwórczych, chroni przed zakażeniami rotawirusami, a tym samym wzmaga odporność organizmu przed wszelkimi infekcjami.

Gdzie szukać błonnika?

Artykuły spożywcze bogate w błonnik to przede wszystkim produkty zbożowe z pełnego przemiału, płatki owsiane, grube kasze i zboża. Warto stosować ich dodatek do zupek jarzynowych, placuszków i omletów. Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są warzywa i rośliny strączkowe. W prawidłowo zbilansowanej diecie małego dziecka nie może zabraknąć też surowych owoców oraz ich przetworów. Wygodnymi produktami dostarczającymi błonnika są także gotowe posiłki dla dzieci, które zawierają zboża, warzywa i owoce.

Produkty bogate w błonnik powinny znajdować się w diecie dziecka codziennie. Aby maksymalizować efekty działania błonnika i optymalizować eliminację produktów ubocznych przemiany materii pamiętajmy, że dziecko powinno przyjmować odpowiednią ilość płynów, najlepiej podawać maluszkowi wodę mineralną i inne produkty z dużą zawartością wody.

Autor: dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska, specjalista ds. żywienia, dietetyk

Dodaj komentarz

Top