Jesteś tu
Strona domowa > Ciąża > Ciąża a siłownia – czy można?

Ciąża a siłownia – czy można?

silownia w ciazy

Kobiety w ciąży nierzadko zastanawiają się, czy mogą robić treningi na siłowni. Trzeba pamiętać, że ciąża nie oznacza choroby i aktywność fizyczna jest ważna podobnie jak w innych okresach życia. Należy jednak wiedzieć, jak do tego podejść, by bezpiecznie wykonywać ćwiczenia i nie zaszkodzić sobie ani dziecku. Co zatem ze sportem?

Siłownia w ciąży – kiedy można iść na trening?

W czasie ciąży przeważnie nie trzeba rezygnować z wizyt na siłowni. To ważne szczególnie dla pań, które przed zapłodnieniem regularnie dbały o formę poprzez treningi.

Co ważne, zachowanie aktywności fizycznej pomaga w szybszym powrocie do sylwetki sprzed ciąży po porodzie, a także niweluje niektóre dolegliwości związane z poszczególnymi trymestrami.

Kobieta przed rozpoczęciem wizyt na siłowni powinna skonsultować tę decyzję z lekarzem. Jeśli specjalista nie zauważy żadnych przeciwwskazań, śmiało można wdrożyć aktywność fizyczną.

Ćwiczenia w ciąży powinny być dopasowane intensywnością do aktualnych możliwości kobiety. Najlepiej, aby treningi miały nieco mniejsze tempo, a przy tym należy dokładnie obserwować reakcję organizmu. Złe samopoczucie to sygnał, że coś jest nie tak i lepiej zakończyć aktywność w danym dniu.

Poza konsultacją z lekarzem na temat wszystkich wykonywanych ćwiczeń bardzo ważne jest zadbanie o odpowiednie nawodnienie. Przyszła mama powinna pić dużo wody zarówno w trakcie treningu, jak i przed oraz po nim. Aktywność zwiększa również zapotrzebowanie na przyjmowane każdego dnia kalorie. O dokładną poradę z uwzględnieniem potrzeb dziecka najlepiej poprosić dietetyka.

Przeciwwskazania do treningu w ciąży

Regularna aktywność w każdym trymestrze ciąży jest ważna dla dobrego samopoczucia, ale nie zawsze musi oznaczać trening na siłowni. Niekiedy wystarczy jedynie spacer. Ważne, by wszystkie podejmowane czynności były konsultowane z lekarzem, ponieważ czasami mogą pojawić się pewne przeciwwskazania.

CZYTAJ TAKŻE:   Słodkie Mamy - rusza kampania edukacyjna firmy Bayer adresowana do kobiet z cukrzycą ciążową

Pierwszy sygnał do tego, aby zrezygnować z treningu, to zmaganie się z typowymi objawami ciąży. Kiedy ma się nudności czy ból głowy, nie warto udawać się na siłownię, żeby nie nasilić nieprzyjemnych symptomów. Poza tym do przeciwwskazań, które powinien uwzględnić lekarz, należą m.in.:

  • cukrzyca;
  • stan przedrzucawkowy;
  • fizjologiczna niedokrwistość ciężarnych;
  • infekcje chorobowe.

Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie niepokojące objawy wymagają konsultacji ze specjalistą. W czasie ciąży, niezależnie od trymestru, powinno się być pod stałą opieką lekarza i konsultować z nim trenowanie poszczególnych partii mięśni i inne aktywności.

Jakie ćwiczenia są bezpieczne dla ciężarnych?

Jednym z ćwiczeń, jakie można wykonywać, jest bieganie w ciąży. Choć nie powinno powodować żadnych negatywnych objawów, jeśli rozwój płodu przebiega prawidłowo, to zawsze trzeba skonsultować takie cardio z lekarzem. Poza tym przyszłym mamom zaleca się udział w zajęciach grupowych z pilatesu lub jogi, które pozwalają na angażowanie całego ciała bez nadmiernego przyspieszania tętna.

Sprawdzi się również pływanie czy delikatne ćwiczenia z niewielkim obciążeniem na maszynach dostępnych na siłowni. Jeśli kobieta może sobie na to pozwolić, najlepiej wykonywać trening pod okiem trenera personalnego, który specjalizuje się w aktywności dla ciężarnych.

Warto też wiedzieć, co jest niedozwolone w okresie ciąży. Do niewskazanych ćwiczeń należą:

  • przysiady;
  • podnoszenie ciężarów;
  • brzuszki;
  • sporty na wysokości;
  • te wykonywane podczas leżenia na brzuchu.

Wszystkie zajęcia powodujące nadmierny wzrost tętna, angaż mięśni brzucha czy niosące ryzyko upadku są niedozwolone. Najlepiej skupić się na trenowaniu mięśni kegla, czyli obszaru miednicy, które pozwolą na sprawniejsze przejście przez poród naturalny.

Dodaj komentarz

Top