Jesteś tu
Strona domowa > Aktualności > Jak bezpiecznie odchudzić dziecko z nadwagą?

Jak bezpiecznie odchudzić dziecko z nadwagą?

dziecko z nadwaga

Problem nadwagi i otyłości wśród dzieci często powraca w dyskusjach społecznych. Na problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała u najmłodszych często odpowiada przetworzone jedzenie, łatwy dostęp do niezdrowych przekąsek czy siedzący tryb życia. Warto pamiętać, że nadwaga może mieć bardzo niekorzystny wpływ na dalszy rozwój fizyczny i psychiczny dziecka, dlatego też jako rodzice powinniśmy szybko zainterweniować. Odchudzanie to długi proces, który powinien być maksymalnie bezpieczny dla dojrzewającego ciała. Zatem o czym warto pamiętać?

Odchudzanie dziecka – czego NIE robić?

W pierwszej kolejności warto wymienić sposoby na odchudzanie, które są nie tylko nieskuteczne, ale przede wszystkim groźne dla stanu zdrowia malucha. Czego zatem nie robić? Największym błędem jest stosowanie restrykcyjnych diet i bazowanie na liczniku kalorii. Warto bowiem pamiętać, że organizm dziecka wciąż się rozwija i do prawidłowego przebiegu tego procesu należy pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i minerały. Dlatego też stosowanie monotematycznych diet odchudzających to prosta droga do pojawienia się poważnych schorzeń. Należy także wystrzegać się podawania dziecku różnego rodzaju suplementów diety, które mogą mieć negatywny wpływ na jego ogólne samopoczucie.

Jak odchudzić dziecko – świecić dobrym przykładem

Trudno wymagać od dzieci zmiany nawyków żywieniowych, gdy nieustannie widzą swoich rodziców pałaszujących burgery, pizze i inne niezdrowe dania, które poza „pustymi” kaloriami i ogromnymi ilościami cukru oraz tłuszczu nic nie wnoszą do naszego organizmu. Przemianę warto rozpocząć od siebie i tym samym służyć przykładem dla swojego dziecka. Odchudzając się wspólnie z dzieckiem dodajemy mu otuchy i przeciwdziałamy rozwojowi cukrzycy, chorób serca i innych skutków ubocznych niezdrowego stylu życia.

Walka z otyłością u dzieci – zbilansowana dieta

Jak już wcześniej wspominaliśmy, wdrożenie restrykcyjnej diety odchudzającej opierającej się na eliminacji konkretnych produktów spożywczych przynosi więcej szkody niż pożytku. Dlatego też zdaniem dietetyków warto wprowadzić do codziennego jadłospisu posiłki o zbilansowanej zawartości najważniejszych składników odżywczych. Na talerzu naszego dziecka powinny pojawiać się m.in. owoce, warzywa, chude mięsa, ryby – bardzo dużo ryb, nabiał czy produkty zbożowe, jednak zamiast pszennych bułek czy chleba warto podawać mu pełnoziarniste pieczywo z dużą ilością błonnika. W kwestii owoców – tutaj należy jednak uważać, ponieważ niektóre gatunki wykazują się nadmiernie wysoką zawartością fruktozy. Mowa m.in. o winogronach, bananach, czereśniach, mango czy gruszkach. Nie trzeba wcale z nich rezygnować, ale najlepiej ograniczyć ich spożycie do kilku razy w tygodniu w ramach słodkiej przekąski.

Dieta dla dziecka z nadwagą – zdrowo i kolorowo

Każdy rodzic wie, jak trudnym zadaniem jest wprowadzanie do menu malucha warzyw czy innych produktów, których walory smakowe mogą pozostawiać wiele do życzenia, podobnie jak ich wygląd na talerzu. Dlatego też warto eksperymentować z posiłkami dla dzieci – tworzyć ciekawe połączenia aromatów i kolorów, kreatywnie podawać je na talerzu czy też wzmacniać ich smak przyprawami bezpiecznymi dla dzieci. W ten sposób można skutecznie przełamać niechęć niejadków do poznawania nowych dań i sprawić, że z większą ochotą będą sięgać po zdrową żywność. Zmiany w diecie należy jednak wprowadzać stopniowo – zbyt drastyczna metamorfoza domowego jadłospisu może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Bardzo dobrym pomysłem okazuje się też zaangażowanie dzieciaków w gotowanie – zdecydowanie chętniej będą zajadać własnoręcznie przyrządzone posiłki i będą mieć całkiem niemały wpływ na to, co znajdzie się w ich brzuszku.

CZYTAJ TAKŻE:   MAXPOL Sp. z o.o. ma zaszczyt zaprosić Państwa na kolejną edycję Międzynarodowych Targów „Świat Dziecka” w Polsce.

Dodaj komentarz

Top