Jesteś tu
Strona domowa > Eksperci radzą > Zdrowe przekąski bez cukru cz. 2

Zdrowe przekąski bez cukru cz. 2

Jeśli przepisy z poprzedniego tygodnia (znajdziesz je tu) już wypróbowaliście, mamy dla Was kolejną porcję przekąsek słodkich i bez dodatku cukru.

Dlaczego warto eliminować cukier zarówno z diety dzieci, jak i całej rodziny mogliście przeczytać tu.

Który przepis podoba się Wam najbardziej? Od którego zaczynacie?

Wybieraj zdrowe przekąski bez cukru

1. Krem z pieczonych batatów z daktylami i kakao

Jak przyrządzić:

700g batatów obierz, pokój i ugotuj w garnku z wodą, aż będą miękkie. Odlej i zostawiam do wystygnięcia. W tym czasie zalej 300g daktyli bez pestek gorącą wodą i zostaw na kilka minut, aż zmiękną. Bataty i odsączone daktyle umieść w blenderze i miksuj na gładką masę. Dodaj 6-7 łyżek niesłodzonego kakao i 2 łyżki płynnego oleju kokosowego, żeby uzyskać gładką konsystencję. I gotowe!!

Pamiętaj! Coraz więcej badań wskazuje, że spożywamy za mało zdrowego tłuszczu, dlatego nie obawiaj się dodawać go do takiego kremu lub koktajlu. Jeśli korzystasz ze zdrowego tłuszczu, to kalorie są sprawą drugorzędną. Do czego wykorzystać taki krem? Można jeść sam, jak budyń, można smarować nim pieczywo, można użyć do naleśników.

2. Batoniki z suszonych owoców i orzechów

Przygotuj:

– 1 szklankę płatków komosy ryżowej,
– 1 szklankę migdałów,
– ¼ szklanki wiórek kokosowych,
– 1 szklankę suszonych jabłek,
– ½ szklankę suszonej żurawiny,
– 1 szklankę suszonych moreli,
– ½ szklanki soku pomarańczowego,
– ¼ szklanki mieszanki nasion słonecznika i dyni.
UWAGI! Suszone owoce wybierajmy niesiarkowane.

Jak przyrządzić:

Na papierze do pieczenia równo rozłóż płatki komosy, migdały oraz wiórki kokosowe. Piecz w 200*C przez około 6 minut (pod koniec czasu patrz na nie, żeby się nie spaliły). Kiedy ostygną, wrzuć je do blendera wraz z pozostałymi składnikami (prócz soku). Zmiel dobrze, po czym dodaj sok i dokładnie wymieszaj w blenderze lub w misce. Formę do pieczenia o wymiarach około 20cm2 wyłóż papierem do pieczenia, po czym przełóż do niego masę. Rozprowadź równo po naczyniu, po czym przyciśnij , by masa się równo zbiła. Posypać można na wierzchu ziarnami czy żurawiną, po czym przykryj papierem lub folią i wsadź na noc do lodówki. Pokrój na kwadratowe kawałki. Można podawać razem z jogurtem lub same. Idealnie do śniadaniówki.

3. Kokosowe kuleczki z kaszy jaglanej

Przygotuj:

– pół szklanki kaszy jaglanej,
– szklankę mleka,
– 2,5 łyżki miodu,
– 120 g wiórek kokosowych,
– łyżkę masła,
– ew. aromat migdałowy.

Jak przyrządzić:

Kaszę opłucz wrzącą wodą, aby nie była gorzka i gotuj ją w mleku na bardzo małym ogniu (często mieszając do czasu, aż kasza wchłonie całe mleko). W międzyczasie na patelni podpraż wiórki kokosowe (100 g) do momentu, aż nabiorą pomarańczowego koloru (trzeba pilnować, bo łatwo je przypalić, ale prażone mają bardziej intensywny smak). Do ugotowanej gorącej kaszy od razu dodaj wiórki kokosowe i mieszaj. Następnie dodaj masło oraz miód i ponownie mieszaj. Można też dodać także kilka kropel aromatu migdałowego. Ciepłą masę uformuj w kulki, w czym mogą nam pomóc dzieci, a następnie obtocz je w pozostałych wiórkach kokosowych (20 g). Włóż do schłodzenia do lodówki.

4. Truskawkowy budyń z kaszy jaglanej

Przygotuj (2 porcje):

– 1/3 szklanki kaszy jaglanej,
– 1 szklankę mleka (np. krowiego lub kokosowego lub migdałowego),
– 300 g truskawek (2 i 1/2 szklanki) mogą być mrożone, miód do smaku.

Jak przyrządzić:

Do rondelka wsyp kaszę jaglaną przelaną wcześniej wrzątkiem, dodaj mleko i zagotuj pod przykryciem. Gotuj ok. 15 minut na małym ogniu (nie otwierając garnka). Ugotowaną kaszę zmiksuj blenderem na gładki mus z dodatkiem miodu do smaku oraz zmiksowanych wcześniej na mus truskawek.

WSKAZÓWKI: truskawki można zamienić na inne owoce, np. jabłka prażone z cynamonem, mus ze śliwek, brzoskwiń, jagód. Mus owocowy to zdecydowanie lepszy wybór niż dżem owocowy, bo jeśli zrobimy go sami nie będzie miał ani cukru ani innych dodatków przedłużających trwałość produktu gotowego.

5. Jabłka pieczone z nadzieniem

Jak przyrządzić:

Nagrzej piekarnik do 180*C. W naczyniu żaroodpornym lub na blaszce wyłożonej papierem ułóż jabłka z wydrążonymi środkami. Można w tym celu ściąć czubek (ten z ogonkiem), łyżką dużą wydrążyć gniazdo nasienne, nałożyć nadzienie do środka i przykryć wcześniej odciętym czubkiem.
Co może być nadzieniem: masło orzechowe z rodzynkami, miodem i orzechami lub mus z malin/wiśni, który idealnie pasuje do słodkich jabłek lub kasza jaglana ugotowana z suszonymi śliwkami/daktylami/żurawiną i wanilią. Niech poniesie Cię wyobraźnia, tylko pamiętaj, aby nie było cukru :).
Jabłka wraz z nadzieniem piecz przez ok 30 min. Podaj na ciepło lub zimno – w zależności od preferencji.

Mamy nadzieję, że każdy mały łasuch znajdzie tu coś dla siebie. Pamiętajcie jednak, że przekąską mogą, a nawet powinny być warzywa. Surówki, koktajle, nawet soki z warzywami.

Warto jeść zdrowe przekąski bez cukru

diet4u

 

Polecamy także:

Karolina i Tomasz Jankowscy

​Karolina i Tomasz Jankowscy, właściciele cateringu dietetycznego diet4u działającego w Warszawie od 2010r. On – magister inżynier dietetyki i dietetyk sportowy, ona – biotechnolog. Uwielbiają smaczne jedzenie i swoim klientom pokazują, że dieta nie musi być wyrzeczeniem. Dbają o ciągłe aktualizowanie wiedzy, biorą udział w konferencjach i szkoleniach. Oboje nie jedzą glutenu, nabiału oraz przetworzonych produktów – propagatorzy diety paleo.

Prywatnie rodzice 3 latka z podobnymi wymaganiami żywieniowymi, kolejny syn w drodze.

Dodaj komentarz

Top